There was an error in this gadget

Wednesday, 26 December 2012

SAHABAT :))

Assalamualaikum w.b.t

uhuuuu heee:) memandangkan hari ni 26 dis kn..hari yg indahh dgn cuacanya yg cerahh kn alhamdulillah heee :D so,ttbe mcm ad feel nk msukkn entry psl sahabat plakk hikk ^^ okayy je kn? huu then,here we go :D

kata-kata imam al-ghazali : 

" ukhuwah itu bukan pada indahnya pertemuan, tapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya "

ada sahabat ? ada kawan ? harusslaaahh ada kn :) xdek ? ehemm! ada laa tu something wrong somewhere  hihi ;)

so, mcm mane kite dgn shbt2 kita and mcm mane kite sebagai seorang sahabat ? hmm? mcm mane2?? *angkat kening* oraittt ? 

well,biasalah kn manusia biase mcm kite2 ni selalu buat slh silap.jdi memafkan atr satu sama lain tu penting! k? hee ^^ 

close your eyes,clear your heart,let it go. SIMPLE! :))

then, ni ad something nk share..bace2 lahh ea klu rajin :))

JOM! jadi sahabat yang baik untuk sahabatmu :D

" selemah-lemah manusia ialah orang yang tidak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang telah dicari " (saidina Ali)

carilahh shbt yg menyayangi kamu kerana Allah bkn kerana kepentingannye, bkn utk 'saje2' n bukn utk ap2 tp hanya krn Allah dan jadilahh sbagai seorang sahabat yg menyayangi shbt lain hanya kerana Allah..


*nie aq ad bace 1 artikel tu..* jom share ^^

seorang bijak pandai berpesan kpd anak lelakinya "wahai anakku,sekiranya engkau rasa perlu bersahabat dgn seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yg sifatya spt berikut :
  • jika engkau brbakti kpdnya,dia akn melindungi kamu
  • jika engkau rapatkan persahabatan dgnnya, dia akn mmbalas balik persahabatan kamu
  • jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya, dia akn mmbantu kamu
  • jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kpdnya, dia akn menerimanya dgn baik
  • jika dia melihat sesuatu yg tidak baik dpd kamu, dia akn menutupnya
  • jika engkau berdiam diri (krn malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu
  • jika kamu berdua berselisih faham , nescaya dia lebih senang mengalah utk menjaga kepentingan persahabatan
act, bnyk lg tp xlaratt dh nak taip hihi sory ! :) lain kali ea klu rajin laa kn kih3 :P btw,ad jumpe ciri2 shbt yg mcm d'ats?alhamdulillah :)) janganlah disia2kan ea..kita?dh jdi mcm nie utk shbt?blom? then, u choose ^^

"isy!napee laa dy?!"
"mcm mane aq bleh dpt kwn mcm nie?!"

penaa rase mcm tu? :) Allah tidak mendatangkan sesuatu itu dgn sia-sia. semua ada hikmah disebaliknya jika kita terus yakin dgnNYA :)) kita xpenaa jumpe dgn org yg salah..jadii jgnlah cpt mengeluh ea ^^


pujangga berkata : "cara terbaik mendapat shabat adalah dengan menjadi sahabat "

*bersahabatlah dgn ikhlas.maka kita akn dpt rasa kemanisan pershbtn itu kerana setiap perlakuan n tindakan itu akn melambngkan hati seseorang ^^ 

*jagalah persahabatan itu.jgn disia2 kan :)

" tujuh golongan yg Allah akn naungi mereka di bwh naungan-Nya pd hari yg tiada naungan-Nya shj.antaranya ialah dua org yg berkasih sayang krn Allah mereka berhimpun krn Allah atau bertemu krn Allah dan berpisah pun krn Allah"

# dgn ini,ehemm! aq mohon seribu kemaafan ats semuaa salah silap aq dkt semua rakan2, n sahabat2 sama ada secara sengaja ataupun tidak, mintak maaf bnyk2. halalkan segala2nyaa ea ^^ sesungguhnya aq hanyalah insan biasa yg tidak pernah lari dpd kesilapan.insan biasa yg sedang mencuba utk jadi lebih dpd biasa..insyaAllah.. uhibbuk fillah :)) *bce dgn feel k feel !* hee



okay ! bye2 wassalam ;D


created by : partner blogger hee:))












Saturday, 15 December 2012

Khitbah: Couple dalam Islam

Assalamualaikum wbt diucapkan kepada semua pembaca. Hari ini kita melihat gejala bercouple sangat berleluasa khususnya di negara kita yang meletakkan ISLAM sebagai agama rasmi. Seprti yang kita ketahui majoriti para ulama menfatwakan couple ini sebagai haram. Jadi bagaimana kita hendak berindu rinduan dengan pasangan kita, calling, mesej, meluahkan rasa sayang tapi dalam masa yang sama pahala bagi kita. Solusinya adalah dengan bernikah. Dibawah ini ada perkongsian ilmu sedikit sebanyak dari seorang ustaz.

Dalam adat Melayu perkahwinan dimulai dengan pertunangan sedangkan mengikut cara yang diamalkan dalam masyarakat dulu iaitu nikah gantung adalah lebih menepati maksud khitbah dalam Islam bukannya bertunang. Ada orang yang menyamakan khitbah dalam Islam sebagai pertunangan adalah tidak tepat. Akibat dari cara khitbah yang salah telah menjadikan pertunangan sebagai asas untuk menghalalkan “coupling” (dulu disebut berdua-duaan atau merendek) antara lelaki dan wanita.
Ada yang memberi alasan untuk ber’couple’ dulu atau bertunang dulu untuk kenal mengenali satu sama lain sedangkan hubungan perkahwinan bukan isu hukum “cuba-cuba” atau “trial and error”. Ia adalah satu amanah dalam Islam. Ramai di kalangan remaja pernah mengatakan, “Alah, takkan tak boleh couple ustaz, kita ni bukan hidup zaman dulu lagi. Lagipun bukan buat apa-apa, untuk suka-suka aje!”. Ada yang berkata, “Bertunang boleh kenal hati budi, kalau tak sesuai boleh putuskan tapi kalau dah kahwin susahlah, nak bercerai malu!”
Isunya: Siapa kata tak boleh coupling? Nak bercouple, couplelah, tapi kena dengan cara yang halal, iaitu bernikah!.
Apabila persoalan nikah ini diutarakan, ramai yang akan memberikan respon yang skeptik. “Saya belum bekerja!”, “Saya masih belajar!”, “Mana nak cari duit buat belanja kahwin?”, “Ni bukan main-main, nak bagi anak orang makan apa?”, “Mak Ayah tak bagi!”, “Nak tinggal kat mana? Sapa yang nak bayar sewa rumah” dan 1001 alasan lagi. Kenapa mereka boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Jawapan saya bagi segala persoalan tersebut, mudah sahaja, “Kamu wajib berkhitbah!”.
Khitbah
Secara literalnya, ia membawa maksud “bertunang”. Bertunang menurut adat dan pengamalan orang Melayu adalah perjanjian di antara dua orang insan untuk berkahwin melalui proses ritual tertentu. Definisi itu jugalah yang terdapat dalam pengamalan fiqh klasik dan juga di zaman Rasulullah s.a.w. Definisi ini jugalah yang diamalkan oleh orang-orang Melayu di Malaysia. Malangnya, disebabkan kejahilan masyarakat, hubungan pertunangan yang sekadar perjanjian semata-mata ini, akhirnya dianggap sebagai upacara untuk menghalalkan perhubungan di antara dua pihak yang bertunang. Lebih dahsyat lagi, ada di antara ibu bapa yang menyangkakan bahawa bertunang bermaksud “separuh berkahwin”. Ada pasangan yang bertunang, berpelesiran, berpegangan tangan dan juga bermadu asmara akan cuba menjustifikasikan tindakan tersebut dengan ikatan pertunangan serta mendapat restu ibu bapa kedua-dua belah pihak. Lebih menyedihkan ada yang bertunang kemudian ber’coupling’ berakhir dengan keterlanjuran, kemudian putus dengan pelbagai alasan.
Khitbah menurut pengamalan orang Arab moden, terutamanya di Jordan pula amat berbeza dengan pengamalan orang bertunang secara klasikal dan juga pengamalan orang Melayu. Ia merupakan “akad nikah” dalam erti kata yang sebenar. Akad khitbah di dalam masyarakat arab pada realitinya merupakan akad nikah. Seperkara yang membezakan di antara akad nikah dan khitbah ialah kedua-dua pasangan khitbah tidak tinggal bersama sehinggalah selesai majlis perkahwinan dijalankan. Pada dasarnya, mereka berdua adalah suami isteri dan halal untuk melakukan apa sahaja yang difikirkan untuk mereka melakukannya. Di dalam masyarakat kita, pernikahan tersebut diberikan nama “nikah gantung” (bunyinya amat mengerikan?).
Jika ditukarkan nama “nikah gantung” tersebut kepada “nikah khitbah” tentu konotasi terhadap kontrak tersebut tidaklah mengerikan. Bunyinya pun agak “islamik”. Jika ia dapat diamalkan oleh kebanyakan pemuda pemudi kita hatta yang janda, duda atau yang nak berpoligami serta yang dilanda asmara dan cinta serius berkemungkinan ia boleh menyelesaikan banyak perkara yang mereka hadapi.
Nikah adalah untuk menghalalkan perhubungan dan juga membina kematangan. Yang utamanya, kedua-dua pasangan sudah halal dan sudah boleh bersama dan melakukan apa sahaja. Bunyinya agak mudah, namun realitinya tidak demikian. Sudah pasti ada ibu bapa tidak akan bersetuju. Dalam hal ini, anjakan paradigma oleh para ibu bapa amat diperlukan. Ibu bapa perlu sedar zaman anak-anak mereka kini bukanlah seperti zaman mereka dahulu. Zaman kini fitnahnya berleluasa dan kerosakan moral telah menggila. Lihatlah apa yang berlaku di seluruh tanah air, rasanya pendedahan oleh media massa mengenai aktiviti pengguguran cukup merisaukan banyak pihak. Apakah ibu bapa mengharapkan anak-anak mereka menjadi malaikat yang tidak terpengaruh dengan suasana persekitaran, rancangan-rancangan hiburan dan bahan-bahan literasi menjurus ke arah maksiat dan nafsu.
Sudah sampai waktunya para ibu bapa moden membuat anjakan paradigma. Mereka hendaklah menerima realiti jahiliah moden yang menggila ini. Mereka menghadapi dua jalan penyelesaian, sama ada menerima arus liberal dan sekular yang menghalalkan segala perhubungan bebas di antara dua jantina, dan kemudian mereka yang akan menanggung malu. Atau pilihan kedua, iaitu untuk membenarkan anak-anak mereka menikmati alam percintaan dengan cara yang halal, iaitu melalui ikatan perkahwinan. Walau bagaimanapun, membenarkan anak-anak mereka bernikah di dalam ini adalah satu risiko. Maka di sinilah peranan ibu bapa moden untuk membantu anak-anak mereka mengurangkan risiko tersebut demi menyelamatkan agama dan maruah mereka.
Saya sedang berusaha untuk menghidupkan kembali ‘nikah gantung’ ini dengan panggilan baru iaitu ‘nikah khitbah’, walaupun menghadapi sedikit masalah penerimaan. Ia semata-mata bertujuan untuk mengelakkan perkara maksiat yang boleh berlaku seperti berhubungan melalui telefon (melepas rindu dendam melalui telefon, sms, chatting, facebook, dll), bertemu antara pasangan walaupun ada mahram (tetap akan berlaku bertentang mata dan apa sahaja yang boleh menjadi muqaddimah kepada zina mata, tangan, hati dll.) Saya sendiri bernikah gantung (nikah khitbah) pada 7/7/1979 iaitu 6 bulan sebelum majlis kenduri. Dengan tiket nikah saya tiada masalah untuk menemui isteri atau keluar bersama-sama (ber’couple’) kerana dah disahkan sebagai suami isteri (gantung – sebab tidak duduk serumah) yg lebih menepati khitbah secara Islam. Malah dengan tiket nikah itu membuatkan saya merasai beban amanah sebagai suami meskipun kami tidak serumah sementara menunggu majlis kenduri pada bulan Disember 1979. Saya mahu menjadi ibubapa yg awal pada zaman moden yang penuh kecelaruan dengan menjadikan nikah khitbah dipraktikkan oleh anak-anak saya yang belum berkahwin, insyaAllah doakan!!
Artikel oleh: Ustaz Hashim Al-Maranji

Monday, 19 November 2012

20 KEISTIMEWAAN WANITA...

Assalamualaikum :)

hey3 semuaa ! :D hri nie aq nk share somethg psl wanita kda wanita2 diluar sane..betapa beruntungnyaa menjadi seorang WANITA :) so, selamat membaca yee :))


  1. doa wanita lebih makbul dpd lelaki kerana lebih penyayang dari lelaki. sabda Rasulullah saw : "ibu lebih penyayang dpd bapa & doa org yg penyayang tidak akn sia-sia.."
  2. wanita solehah lebih baik dpd 1000 org lelaki yg tidak soleh
  3. seorang wanita solehah lebih baik dpd 70 org wali
  4. seorang wanita solehah lebih baik dpd 70 org lelaki  soleh
  5. sesiapa yg mnggembirakan ank perempuannya, maka darjatnya umpama org yg sentiasa menangis kerana takutkan Allah SWT akn diharamkan api neraka ke ats tubuhnya
  6. sesiapa yg mmbawa mknn utk keluarganya, maka pahalanya sama spti bersedekah. hendaklah mendahulukan anak perempuannya dpd anak lelakinya. maka sesiapa yg menyukakan anak perempuannya seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail a.s
  7. sabda Rasulullah SAW : "wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku di dlm syurga "
  8. sesiapa yg bersikap ihsan & mendidik anak perempuan atau saudara perempuannya dgn penuh rasa taqwa dan tanggungjawab maka baginya adalah syurga.
  9. daripada Aisyah r.a : "sesiapa yang diuji dgn sesuatu dpd anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akn menjadi penghalang baginya dpd api neraka"
  10. syurga itu dibawah telapak kaki ibu dan ibu adalah seorang wanita
  11. apabila dua org ibubapamu memanggilmu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu
  12. seorang wanita yg taat berkhidmat kpd suaminya akn tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. masuklah dia dari mana-mana pintu yg dia kehendaki tanpa dihisab
  13. seorang wanita yg mentaati suaminya (serta menjaga solehnya dan puasanya), semua ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan akn beristighfar untuknya selamadia mentaati suaminya dan meredhainya
  14. Aisyah r.a berkata : " aku bertanya kpd Rasulullah SAW siapakah yg lebih besar haknya terhadap seorang wanita?" jawab baginda, "suaminya". " siapa pula yang berhak terhadap seorg lelaki ?" jawab baginda, "ibunya".
  15. Allah SWT akan memasukkan setiap wanita yg membantu suaminya di dalam urusan agama ke dalam syurga lebih dahulu dpd suaminya
  16. Apabila seorang wanita hamil maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT akan mencatatkan baginya setiap hari dgn 1000 kebaikan dan menghapuska darinya 1000 kejahatan
  17. sabda Rasulullah SAW : "wahai Fatimah, utk setiap wanita yg mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan membinakan 7 parit di antra dirinya dgn api neraka. Jarak di atra parit itu ialah sejauh langit dan bumi "
  18. seorang wanita yang menyapu lantai dgn berzikir kpd Allah SWT akan mendapat pahala seperti menyapu lantai di Baitullah
  19. seorang wanita yang menguli tepung dengan membaca 'Bismillah" maka rezekinya akan diberkati oleh Allah SWT
  20. pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah SAW keluar mengiringi jenazah.baginda mendapati ada beberapa orang wanita di dalam masjid itu.baginda lalu bertanya, "adakah kamu menyembahyangkan mayat ?" jawab mereka, "tidak." lalu baginda bersabda, "seeloknya kamu sekalian tidak perlu menziarahi jenazah kerana tidak ada pahala bagimu. tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami nescaya pahalanya sama dgn ibadat-ibadat org lelaki"
so,bersyukurlah menjadi seorang wanita dan berusahalah ke arah seorang wanita solehah..in shaa allah syurga tempatnya :) act, ad 50 keistimewaan yg aq bcenie  tp tp xlarat nak taip hehe.. in shaa allah smbg bebile..kot hee;) btw,nie bukan rekaan semata-mata ad rujukannya..nk taw ? haa kat sini...

*haa dlm buku nie lah..nak taw bnyk lg.beli lah ea :)) hehe

okayy! nie jee utk entry kali nie ! selamat membaca dan sama-sama perbaiki diri.. in shaa Allah :) jaga diri jaga iman.. wassalam :D

created by : partner blogger lg ;))





Saturday, 17 November 2012

SAVE GAZA !

Assalamualaikum semua :)

Alhamdulillah hari nie kita semua masih dpt bernafas dan mghirup udara segar di atas muka bumi Allah ini tanpa sebarang gangguan..give all the praise to him..say alhamdulillah :)) sentiasalah bersyukur kita kepadaNYA..

"siapa yang tidak bersyukur dengan yang sedikit pasti tidak akan bersyukur dengan banyak.."

tpi sedarkah kita shabat,saudara,abg,kakak dan adik2 seagama dgn kita sedang berjihad menegakkan agama Allah di bumi gaza sana? tiada lagi senyum tawa gembira dari wajah mereka semua? hanya sekadar tangisan yg memenuhi ruang bumi gaza..subhanallah! selamatkanlah mereka ya Allah ya tuhanku :'( Amiinn..

bgi saudara2 yg sdg leka dgn dunia mreka sndiri sperti katak hidup d'bwh tempurung tuh sy ingin berkongsi suasana saudara2 kita di bumi gaza sana..renung2kan :')

*bagaimana kalau negara kita bgini pd mase skarg?nauzubillah..
*tiada apa lg yg tggl...masyaAllah..
*Al-fatihah utk kanak2 yg tdk berdosa ini..In shaa Allah syurga tempatnya :')
*Al-fatihah utk kanak2 ini jgee..semoga d'tempatkan di syurga Allah :')

beginilah keadaan di gaza sekarang..allahuakbar! apble kita melihat keadaan ini adekah kita hanya skadr melihat dan bersedih? tidak! kita perlu turut sertai jihad mereka biarpun tidak mampu menolong disana kirimkanlah doa yg berpanjangan kpd mereka..lakukanlah solat hajat utk mereka..bkn ambil mase yg lame pn..mgkn xsmpi 5mnt pn..iringilah jihad mereka bersama doa supaya umat Islam mampu terus berjuang utk agama Allah swt..In shaa Allah dan sekurang2nya kita turut menyumbangkn bantuan utk menegakkan agama Allah..
"""barangsiapa tidak mengambil berat tentang urusan umat islam, maka bukanlah mereka dari kalanganku" sabda Rasulullah saw 

*doakanlah utk saudara2 seagama dgn kita.ISLAM! in shaa allah :')

jadi,mari kita sama2 renungkan dan berdoalah kpd Allah utk kebebasan mereka di gaza sana..hnya kepadaMU aku memohon dan hanya kepadaMU aku meminta, tuhanku yang Maha Besar.. :')

*SAVE GAZA !

okaylah itu sjee..renung2kan dan selamat beramal :)) ALLAH TUHANKU,ISLAM AGAMAKU DAN MUHAMMAD NABI dan RASULKU..


created by:partner blogger ;))



Thursday, 15 November 2012

Assalamualaikum..di bawah ni ade gambar2 yg diambil di halaman rumah oleh sye..hehe..sye msih amatur dlm bidang fotografi..hrap beri komen yg mmberangsangkan..utk mkluman..kamera yg digunakan adalah Canon EOS 500D...tips2 yg bgune sgt2 dialukan...terima kasih... :)










 

pic kitten ni na tnjuk kt partner sye..na kasitau dye yg ank kucing lahir da ad bulu da! kih3..
 
 

Tuesday, 13 November 2012

Sejarah Maal Hijrah


 

Assalamualaikum wbt..... ;) untuk pengetahuan rakan2 yg hidup dlam dunia sndiri.haha. Esok umat Islam akn meraikan perayaan Maal Hijrah.Buku amalan kita semua akan ditutup dan digantikan dengan yang baru. :) InsyaAllah di bawah ini ada diterangkan serba sedikit tentang sejarah Maal Hijrah

Maal Hijrah selalu disambut setiap tahun oleh semua yang beragama Islam. Di Malaysia, perayaan Maal Hijrah disambut dengan pelbagai aktiviti kerohanian termasuklah ceramah-ceramah agama, ceramah motivasi, perarakan sambil melaungkan selawat ke atas Junjungan Besar, Nabi Muhammad S.A.W.
maal-hijrahNamun, semakin hari, sejarah sebenar mengenai sambutan Maal Hijrah semakin dilupakan. Buktinya, cuba anda tanya 10 daripada rakan-rakan anda. Berapakah yang mampu menjawab sejarah sebenar Maal Hijrah? Sejarah sambutan Maal Hijrah disambut adalah berkaitan dengan sirah Rasulullah dan juga para sahabat Baginda, so, wajiblah jkita sebagai seorang Islam mengetahui sejarah peristiwa Maal Hijrah ini.
Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi.
Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 Muharam serta merupakan hari pertama dan tahun baru bagi Takwim Hijrah. Pada permulaan Hijrah, Nabi Muhammad SAW telah keluar dari Kota Makkah menuju ke Madinah dan ditemani oleh Saidina Abu Bakar As-Sidiq.
Perpindahan ke Kota Madinah adalah untuk menyelamatkan seluruh Umat Islam yang beriman pada ketika itu dari kekejaman kafir quraisy. Pemergian Baginda dan Abu Bakar As-Siddiq dihidu dan mereka dikejar, namun Allah menyelamatkan mereka dengan bersembunyi dalam sebuah Gua.
Setelah itu, kebanyakan umat Islam berpindah ke kota Madinah dan Madinah berubah menjadi sebuah Kota Islam yang kukuh sehingga melebarkan kembali Islam ke seluruh dunia termasuk Makkah.
Perpindahan itu menjadi titik mula perkembangan dan dakwah Islam secara besar-besaran.Itulah serba sedikit sejarah mengenai peristiwa yang berlaku pada awal Muharram dan juga dikenali sebagai Maal Hijrah.

Jadi,rakan2 bolehlah memperbanyakkan amalan sunat pada hari ini seperti membaca Surah Yassin selepas solat Asar disertakan dengan doa  akhir tahun,membaca Surah Yassin selepas solat Maghrib disertakan doa awal tahun. InsyaAllah. Tapi janganlah kita mnjadi seperti sesetengah golongan yang mengutamakan amalan sunat daripada yang wajib. 'Yang wajib didahulukan, yang sunat diutamakan' hehekk..sesuai ker?kalau tak betul silalah tegur..hehe. Semoga senantiasa mendapat keredhaan dan juga rahmatNya. Insyaallah. Salam Maal Hijrah dari saya dan partner.. Wassalam......


   

Usahalah Menjadi Imam Wahai Lelaki!


Hilangnya Seorang 'Imam'
Tok bilal mundar mandir. Gelisah. Serba tidak kena.
"Mana orang ni, siapa nak jadi imam ni, takkan nak minta muslimah pula, sesat ni...".
Selipar di luar surau sudah penuh, namun hanya dipenuhi selipar muslimah. 15 minit berlalu. Akhirnya terdapat tiga orang lelaki, yang dibukakan hati oleh Allah, untuk datang berjemaah di surau. Tetapi, lain pula ceritanya.
"Owh, tak sembahyang lagi rupanya, kita masih awal, jom baring dulu..," kata salah seorang daripada mereka.
Tok bilal bermonolog, bersyukur, memuji kebesaran Ilahi.
"Alhamdulillah, ada juga yang dah datang surau, dah boleh iqamah ni."
Selesai sahaja ketiga-tiga mengambil air sembahyang,
"Saff... Allahuakbar allahuakbar................."
Namun, tiga orang lelaki itu mempunyai ragam yang tersendiri.
"Alamak, dah iqamah, tak ada orang nak imam la plak. Ehh, aku nak pergi tandas jap."
"Err, aku dah terkentut la plak, nak ambil sembahyang jap."
"Haa gerak dulu, gerak dulu, ada orang call aku."
Semua mengelak, tidak mahu menjadi imam. Setelah selesai iqamah, tok bilal menoleh ke belakang.
"Laaaa, mana orang tadi ni!"
Bayangkan jika beginilah yang berlaku.. Apa yang akan kita lakukan? Adakah kita juga akan menjadi seperti ketiga-tiga orang tadi?

Kalau Semua Tidak Layak, Siapa Yang Layak?
Masjid Daerah atau Negeri mungkin boleh dikecualikan kerana masjid tersebut sudah mempunyai imam dan bilal yang telah ditauliah. Insiden ini sering berlaku di mana-mana surau atau masjid kawasan. Tidak semua, tapi segelintir. Sering sahaja masalah untuk menjadi imam diperbicarakan. Tolak menolak saling berlaku antara jemaah di surau, tidak kira samada golongan tua atau muda. Sama sahaja kerenahnya.
Justeru, tidak mustahil juga ada di antara jemaah yang sengaja datang lewat ke surau atau masjid hanya semata-mata tidak di 'tolak' ke hadapan untuk menjadi imam. Dan tidak mustahil ada juga di antara jemaah yang pada awalnya datang namun merasa solat di rumah lebih baik asbab insiden yang berlaku - ketiadaan imam yang tetap
"Eh, pergilah jadi imam, kau paling layak."
"Bukan kau sekolah agama ke, kau lah yang paling layak."
"Anda ambil Al-Quran Sunnah kan, masa SPM? Saya ambil Pendidikan Islam je, jadi andalah orang yang kami cari."
Semua mempunyai alasan yang tersendiri. Semua mengelak untuk tidak mahu menjadi imam. Mungkin ramai yang menggunakan hadis ini sebagai hujah.
Diriwayatkan hadith daripada Abi Masud r.a iaitu Abdullah bin Mas'ud, berkata: 'Bersabda Rasulullah SAW yang bermaksud
"Menjadikanlah oleh kamu sekalian (yakni, hendaklah kamu jadikan atau angkat seseorang menjadi) imam kamu orang yang lebih pandai membaca Kitab Allah (a.w) (yakni, terbaik dalam membaca surah-surah al-Quran); maka jika ada sama mereka dalam kepandaian bacaan, maka mendahulukan oleh kamu (yakni, pilihlah) orang yang lama bertempat di qariah itu; maka jika sama lamanya dalam menjadi ahli qariah, maka dahulukan (yakni, pilihlah) orang yang lebih banyak ilmunya mengenai ilmu as-Sunnah (yakni, faqih tentang al-Hadith); maka jika sama dalam ilmu mereka mengenai ilmu as-Sunnah, maka mendahulukan (yakni, pilihlah) yang lebih tua antara mereka."
(Hadis Riwayat an-Nasa'i)
Jelaslah, mengikut ketetapan Rasulullah SAW, pemilihan imam solat itu hendaklah mendahulukan orang yang paling pandai membaca al-Quran dari segi tartil, sebutan dan pandai mengenai makhraj huruf dan sebagainya supaya bacaannya betul. Kemudian, lama tempoh dia menetap di qariah tersebut, jika sama pandai.
Kemudian, jika sama qari dan lebih kurang sama tempoh menetap di qariah tersebut, hendaklah dipilih orang yang paling alim tentang as-Sunnah yakni, faqih dalam ilmu-ilmu al-Hadith supaya dia membaca surah-surah dengan betul dan baik serta dapat mengajarkan jemaahnya serta membimbing ahli qariahnya berpandukan Ilmu as-Sunnah. Jika ramai pula yang alim tentang as-Sunnah, maka hendaklah diangkat orang yang paling tua di kalangan mereka. 

Tanya Diri Kita
Persoalannya, sampai bila kita tidak mahu menjadi imam? Sampai bila kita tidak mahu berusaha untuk mempunyai ciri-ciri menjadi imam, seperti hadis di atas?
Sampai bila nak tunggu, untuk memperbaiki diri kita, supaya benar-benar layak menjadi imam? Sampai dijemput oleh malaikat maut, baru ada kesedaran?
Jika tak mampu menjadi imam, berusahalah sehingga mampu! Takkan 'aku tak mampu' untuk selama-lamanya, kan?
Sekiranya mempunyai kesedaran bahawa diri tidak mempunyai ciri-ciri untuk menjadi imam, seperti hadis di atas, seharusnya kita memperbaiki diri kita, menggunakan segala peluang yang ada untuk mempertingkatkan ilmu agama.
"Err, aku malulah nak jadi imam, aku dah cuba, tapi rasa aku tak layak jugak."
Alasan yang tidak relevan sebenarnya untuk seorang lelaki tidak mahu menjadi imam, sedangkan dia mempunyai pilihan, untuk memperbaiki dirinya, hingga benar-benar layak menjadi imam. Semuanya terletak di tangan masing-masing.

Jangan Ditanya Mengapa
Selesai sudah akad nikah. Hari ini sebuah lagi masjid telah didirikan. Alhamdulillah. Semuanya gembira. Syukur kerana majlis berjalan lancar, seperti yang dirancang.
"Abang, ayah suruh abang jadi imam, sembahyang zohor nanti, kita sembahyang berjemaah ye", kata si isteri.
Isteri mana yang tidak mahu menjadi makmum kepada suami sendiri, bukan? Itulah yang ditunggu-tunggu para isteri selama ini, untuk mendapat suami yang benar-benar mampu membimbing keluarga ke jalan Allah, serta mampu menjadi imam solatnya.
Bagi lelaki yang sudah biasa menjadi imam,
"Insyaallah, abang akan menjadi imam kepada sayang, dan seluruh ahli keluarga sayang, ok." Senyuman kasih diberikan kepada isterinya, tanda setuju.
Berbeza pula dengan lelaki yang selama ini mempunyai seribu alasan, untuk tidak mahu menjadi imam,
"Errk! Betul ke ni, sayang, alamak! Esok boleh tak? Abang tak sedap badan ni." Pucat mukanya, kerana tidak mempunyai pengalaman menjadi imam selama ini.
Pasti hampa harapan si isteri, sudahlah baru sahaja mendirikan rumah tangga. Pasti kecewa.
Jadi, yang mana satukah diri kita? Masih belum terlambat untuk kita berubah sekarang.
- Artikel iluvislam.com